שכר הטרחה של עורך דין פלילי

מערכת שורש  יג תמוז, תשעה  6/30/2015

.......................

שכר הטרחה של עורך דין פלילי
אם אתם עומדים לפנות אל עורך דין פלילי אשר ייצג אתכם בתהליך משפטי שאתם עוברים, עליכם לקחת בחשבון מראש את הנושא של שכר הטרחה ואפילו לפנות אל מספר עורכי דין פליליים שונים בכדי לקבל כמה הצעות ולבצע השוואות מחירים שיאפשרו לכם לבחור עורך דין שתוכלו לעמוד בהוצאות התשלומים עבורו. כי כידוע, תשלום הוצאות משפטיות יכול להגיע לסכום גבוה ביותר. כמובן, חשוב לסכם מראש עם עורך הדין את הנושא של שכר הטרחה, אל תדחו זאת, ייתכן כי מאוחר יותר תגלו כי מדובר בהוצאה כספית גדולה מהיכולת שלכם, ואז כבר יהיה מאוחר מידי.

שכר טרחה במקרים דחופים
לעיתים נדרש שימוש בשירותיו של עורך דין פלילי באופן דחוף ביותר ולא ניתן להמתין עד לקבלת כמה הצעות מחיר והשוואת מחירים, לדוגמא, במקרים בהם קרוב משפחה נעצר ויש לשלוח אליו עורך דין מהתחום הפלילי באופן מיידי כדי שייצג אותו, ילווה תהליך של שחרור בערבות, יופיע בפני השופט בדיון על הארכת מעצר וכדומה. במקרים כאלו חשוב לסכם מראש עם עורך הדין הגבלה של הייצוג. זאת אומרת, עורך הדין יודע כי בשלב זה עליו לבצע אך ורק את ההליכים הדחופים הנדרשים, רק לאחר מכן יהיה ניתן לשבת עם עורך הדין בצורה מסודרת ולהגיע להסכם על שכר הטרחה להמשך ניהול התיק, או לעבור לעורך דין אחר שיעניק לכם מחיר משתלם יותר.

מהם השיקולים הקובעים את גובה שכר הטרחה?
שכר הטרחה יכול להיות מחושב לפי שעת עבודה, או לפי שכר גלובלי. זאת קובעים לפי גודל התיק. במידה ומדובר בתיק קטן ומהיר, ייתכן וללקוח ישתלם יותר לשלם לפי שעת עבודה. במידה ומדובר בהליך גדול ומורכב, ייתכן וישתלם לו יותר לשלם באופן גלובלי על ניהול התיק מההתחלה ועד הסוף.

בקביעת גובה שכר הטרחה, יש 2 נתונים עיקריים אשר עורך דין פלילי לוקח בחשבון:
הקשורים לעניינים הנדרשים לטיפול עצמו בתיק – שיקולים אלו כוללים את היקף העבודה הנדרש, האם יש להשתמש בכוח עזר נוסף (בתיקים גדולים ומורכבים במיוחד), המורכבות של הטיפול בתיק, המקרה עצמו בו מטפים (כמובן שתיק רצח דורש טיפול שונה לחלוטין מתיק על הסגת גבול), העונשים הקבועים בחוק עבור עבירות מהסוג המדובר בתיק וכדומה.

שיקולים שאינכם קשורים ישירות למהות הטיפול בתיק – שיקולים אלו הינם שיקולים חיצוניים המשפיעים על גובה שכר הטרחה כמו המוניטין של אותו עורך דין בתחום הפלילי, הניסיון שלו, האם מדובר בלקוח שיכול להפוך ללקוח קבוע או לקוח חד פעמי, האם יש עניין תקשורתי סביב התיק שיש להתמודד עימו, המצב הכלכלי של הלקוח ועוד.

לכן חשוב לדעת כי הצעת מחיר מעורך דין, בין אם זה בתחום הפלילי, ובין אם זה בכל תחום אחר, לא יכולה להינתן סתם כך ויש לכתוב אותה בשיקול דעת עמוק.